Hvordan afklarer du afsættet for din kommunikationsopgave?
Det første du skal afklare er, hvad indsatsen skal opnå, hvad I gerne vil have til at ske.
Hvis det er flere ting, hvad skal der så ske først? Det bør være den vigtigste problemstilling, som vælges her. Skal målgruppen vide noget, synes noget eller gøre noget? Hvad er dette ”noget”? Hvornår skal det ske? Et det realistisk at opnå indenfor budgettet?
Det er typisk en ledelsesopgave at afklare: For at sikre at der ikke senere i forløbet kommer indsigelser oppefra, bør den højest placerede beslutningstager enten definere eller signe af på målsætningen.
Hvis kommunikationen skal være effektiv, bør der kun være EN målsætning.
Det betyder ikke, at en film ikke kan opnå flere målsætninger. Det afgørende er, at løsningerne udvikles til den primære målsætning og kun den. De øvrige mål eller hensyn kan med fordel listes op som succeskriterier – de kan anvendes som sekundære sorteringskriterier.
Målsætningen forholder sig altid til en udvalgt målgruppe – hvem er det I præcis ønsker at få i tale for at opnå målsætningen? Typisk definerer man målgrupper ud fra demografiske data, men det er endnu mere brugbart i den kreative proces at vide, hvad de tror på, hvad de interesserer sig for og i hvilken situation, de kommer i kontakt med det objekt, vi kommunikerer om.
Enhver virkningsfuld kommunikation er baseret på en sandhed.
Sandheder stammer typisk fra indsigter i det område eller den problemstilling kommunikationen handler om. Det kan være indsigter om f.eks. kundeadfærd, produkter eller menneskelige behov og vaner. Fokus er på hvilke følelsesmæssige relationer målgruppen har til emnet og hvilken af de relationer kommunikationsobjektet leverer på.
Ud fra en afdækning relationerne mellem målgruppen og produktet/kommunikationsobjektet er det muligt at formulere et budskab (eller et løfte, som det nogle steder kaldes).
Løftet er hovedargumentet, når målgruppen skal lade sig overbevise af filmen. Hvad får de ud af det? Ligesom når vi på andre måder argumenterer, skal løftet kunne underbygges med belæg eller støtte – typisk egenskaber ved det objekt vi kommunikerer om.
Indsigelser, barrierer og krav
Der kan også være indsigelser hos målgruppen eller andre barrierer eller modstand som kommunikationen skal kompensere for eller styre uden om.
Og endelig kan der være kommunikative krav, som skal overholdes, fx brand elementer, logoer etc. som SKAL indgå.
Bruger du briefs?
Den klassiske tilgang er at afklare alle disse forskellige områder med de relevante interessenter i jeres organisation og samle beslutningerne omkring dem i en såkaldt brief, som bliver det udgangspunkt, det kreative arbejde starter fra. Du kan læse mere om, hvad en brief er her.
Jeg tilbyder at indlede arbejdet med jeres filmopgave med en workshop, hvor I i løbet af en dags tid kan få alle nødvendige input fra interessenter rundt om i jeres organisation integreret i afsættet. Workshoppen er inspireret af Design Sprint, som er en innovationstilgang fra bla. Google, som har vundet udbredelse i de senere år.