En brief er et kort dokument, der sætter rammerne for en kommunikationsopgave. Ideelt set er det ikke længere end en enkelt side.
En brief definerer, hvad opgaven går ud på og er udgangspunktet for den kreative leverandørs arbejde med at løse opgaven. Derfor er briefen nødt til at være på plads inden idéudviklingsarbejdet går i gang – og den bør ikke uden tæt dialog med leverandøren ændres undervejs i processen.
Briefen definerer konkret hvilken opgave, der skal løses, hvad målsætningen er, hvem målgruppen er, hvad budskabet er og hvilke hensyn der skal tages i udformningen af løsninger fx til afsenders brand, strategi eller øvrige kommunikation. Den er udtryk for afsenders beslutninger om opgaven og er dermed et resultat af en forudgående intern afklarings- og prioriteringsproces.
Der findes flere forskellige udformninger af briefs, med lidt forskellig terminologi. Jeg har i SUPERCREATIVE udarbejdet min egen briefskabelon, som I er velkomne til at tage udgangspunkt i. Den kan downloades HER.
Baseret på mine mange år som strateg og kampagneansvarlig giver jeg gerne sparring på udformningen af jeres brief – jeg kan også hjælpe jer med at udforme briefen ”fra bunden af”.
Jeg vil som kreativ altid udfordre de briefs jeg får. Det betyder at jeg spørger ind og stiller spørgsmålstegn ved uklarheder eller modsætningsforhold. Det sikrer jer at briefen er optimalt formuleret i forhold til at nå jeres kommunikationsmål og at jeg har forstået opgaven i dybden.