Corporate film er målrettet kommunikation.
Det er film, som skal virke.

Det indebærer at kommunikationen lykkes - at det budskab, man som virksomhed ønsker at formidle, bliver modtaget og forstået af målgruppen – og at den effekt, man stræber efter, bliver opnået. Uanset om det er øget kendskab, øget salg, styrket brand
– eller tiltrækning af nye medarbejdere.

En forudsætning for at lykkes er, at filmen og dens budskab bliver husket.
Den vigtigste genvej til at blive husket er at påvirke seernes følelser.

Det gode filmhåndværk kan sikre den følelsesmæssige påvirkning - men det er ikke altid det, som er i fokus i corporate film og video. Ønskerne til indhold er ofte omfattende og mangesidige og det kan være svært at komme fra information til kommunikation.

Som en genvej til det har jeg derfor udviklet en tilgang, som jeg kalder film du kan mærke.

Det er er først og fremmest et fokus på altid at fortælle overbevisende følelsesbårne historier. Det behøver ikke være tårepersere eller latterbomber,
det kan sagtens være små fortællinger om konkrete, faktuelle forhold.
Så længe der er fokus på at aktivere seerens følelser.

Reklamefilm er en af de genrer, hvor evnen til at påvirke følelser er mest forfinet.
Men det moderne publikum er meget mediebevidst og ikke mindst mediekritisk,
de ved godt, hvornår man forsøger at manipulere dem.
Derfor er reklame-formen ikke altid den bedst egnede.

Når det gælder virksomhedskommunikation er troværdighed og autencitet som oftest nøgleværdier. Ofte er formålet med en virksomhedsfilm netop at kommunikere, at man mener hvad man siger, at man vitterlig står for det, man kommunikerer.

Samtidig har et budskab ofte bedst mulighed for at trænge igennem,
hvis filmen er relevant og i øjenhøjde med seeren.

Jeg har derfor over en årrække i stigende grad arbejdet med journalistiske og dokumentaristiske greb, hvor jeg bruger virkeligheden i form af virkelige mennesker, der fortæller virkelige historier eller formidler konkret viden på virkelige, konkrete og relevante steder til at skabe fortællinger, der påvirker følelserne.

Med lidt filmisk umage kan der skabes fine, stemningsfulde billeder, der understøtter fortællingerne og løfter dem til nærmest dokumentarisk niveau. En dygtig og effektiv fotograf og en æstetisk begavet filmklipper gør her underværker - jeg trækker på et netværk af samarbejdspartnere med mangeårig baggrund i tv-produktion, hvor de kvalitetskravene er høje men tiden knap. Det giver ultraflotte og vedkommende film.

Det kan måske være svært at forestille sig, hvordan man kan fortælle de historier, jeres virksomhed rummer. Jeg har opdaget, at det som oftest gøres mest overbevisende ikke med en enkelt måske højtstående leder, men som oftest med et kollektiv af fx. medarbejdere, brugere, kunder eller eksperter.

Rigtige beretninger fra dem, som har oplevet dem eller har særlig viden om et emne, virker utroligt stærkt og giver nogle meget overbevisende og autentiske corporate fortællinger, som har gode muligheder for at blive accepteret af modtageren.

Et gennemgående greb, jeg anvender, er derfor montagen, forløb klippet sammen af mange forskellige kilder, der tilsammen skaber den ønskede fortælling. Så betyder det mindre, at den enkelte medvirkende ikke er så scenevant eller ikke taler lige overbevisende.
Det er sammensætningen, der skaber historien og følelsen.
Og det er historien, der skaber engagement hos seeren.

Det sidste element, i film du kan mærke, er den gode idé. Det er den gode idé,
der fanger og fastholder målgruppens opmærksomhed.

Jagten på den gode idé er drivkraften i mit kreative arbejde og min tilgang er metodisk: Jeg anvender idéudviklingsteknikker, som jeg har har lært i mine år som kreativ producer hos DR og på TV 2 Zulu og senere udvidet og forfinet som kreativ leder og workshop facilitator. Målet er altid at skabe mange idéer at vælge imellem og dermed øge chancen for at skabe stærke, konceptuelle og nogle gange ligefrem originale idéer.

For at opsummere: Film du kan mærke handler først og fremmest om at aktivere målgruppens følelser for at sikre at filmens budskab bliver husket. Jeg gør det primært med brug af virkeligheden i et dokumentaristisk format, som sikrer autencitet og troværdighed. Film du kan mærke handler også om filmisk håndværk på højt niveau, der skaber engagerende historier, der fastholder seerne. Og så handler det om den gode idé, der er med til at sikre at din film får opmærksomhed.

Et eksempel: En kunde ønskede at skabe opmærksomhed om et teamworking projekt både internt og som signal i rekrutteringssammenhæng. Den gode idé sprang ud af kundens ønske om at benytte et sportshold, som de sponsorerer, som billede på værdien af teamwork. Her fandt vi frem til en virkelig stærk historie, nærmest en lille-grimme-ælling-fortælling om holdets yngste medlem, som præsterede over forventning ved verdens hårdeste en-dages-cykelløb og endda på et afbud.

Historien bliver fortalt via en montage mellem udtalelser fra såvel cykelryttere, som trænere, sportsdirektører, mekanikere og massører. Meget få af dem - hvis nogen - kunne enkeltstående have fortalt den samme historie lige så stærkt,
som den fremstår fra kollektivet.

Montagens opgave udover at fortælle historien er at fremhæve den underliggende kommunikation, nemlig teamwork-aspektet af præstationen, et fokus der også lå til grund for de interviews filmen er baseret på.

Se filmen nedenfor.

Hvis du vil høre mere om Film du kan mærke, har spørgsmål eller ligefrem gerne vil bestille en film, så kontakt mig endelig helt uforpligtende.


 

Denne corporate kommunikationsfilm er et eksempel på SUPERCREATIVES koncept “film du kan mærke”. Filmen havde til formål at formidle essensen i et team-work projekt til nuværende og potentielle medarbejdere i virksomheden. “Film du kan mærke” konceptet kommer til udtryk i den velvalgte følelsesbårne historie og den dokumentaristisk inspirerede fortælleform.